Wie zijn de winnaars en verliezers op kantoor? Onbewust zitten we vol associaties die ons beeld bepalen van de mensen om ons heen. Met slideshow: Beroemde kale bazen.

Andrew O’Connell, verbonden aan het gerenommeerde tijdschrift Harvard Business Review, vindt het leuk om bizarre feitjes te verzamelen over het kantoorleven. Op de Amerikaanse zakensite Quartz noemt hij er weer eens twee.

Grote koffiekop verraadt ambitie

De ene gaat over de grootte van je koffiekop. Wat blijkt: hoe groter de kop, hoe meer status. Althans, dat kun je afleiden uit een Franse studie die werd gehouden in het kader van obesitas. In groepen kansarmen bleek dat degenen die grote maten koffie, pizza of smoothies bestelden, een hogere status verwierven: 4,98 op een schaal van 7, tegen 3,03 voor degenen die een kleine portie bestelden.

Juist wannabe’s weten dit onbewust en bestellen grotere porties in gezelschap dan dat ze alleen zouden hebben genomen. (Je hoeft maar een groep jongeren bij een hamburgertent te observeren en je ziet hetzelfde fenomeen.)

Je kunt overigens die percepties wel beïnvloeden: als je sociaal zwakkeren vertelt dat bij prestigieuze gelegenheden kleine hapjes usance zijn, bestellen ze daarna kleinere porties. Maar vooralsnog moet je opletten voor de collega met die grote koffiekop: die is uit op meer status en promotie.

Kale macht

Wat daarbij ook helpt, althans voor mannen, is een kaal hoofd - het tweede feitje dat O'Connell noemt. Kale mannen worden vijf centimeter langer ingeschat en 13 procent sterker dan mannen met een volle bos haar, concludeerde Wharton School.

Topmannen zijn zich terdege ervan bewust dat lengte uitmaakt. Ze zijn liever 5 centimeter langer dan dat ze over een coupe als George Clooney beschikken, bleek uit een enquête van ABC News uit 2008. Zie ook de slideshow Beroemde kale bazen, voor een greep uit de machtigste mannen zonder (of met heel weinig)  haar.

Bovendien gelden kale mannen als het dominantst. Wie op dat effect uit is, moet wel rigoureuze stappen zetten: mannen met een wijkende haargrens, dus op weg naar kaalheid, gelden als het zwakst. Op naar de tondeuse dus.

Lees ook:

Waarom 10.30 uur de beste tijd is om 's ochtends koffie te drinken

Scheerindustrie heeft last van trend om baardje te dragen

Zo lang moet je werken voor wat baas in uurtje verdient

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl